Veckans tips – 6

Verdi: Otello
Decca 440245 [2 CD]

Foto © Decca

Den 5 februari 1887 hade Giuseppe Verdis Otello sin urpremiär på Teatro alla Scala i Milano. Därmed blir Otello ett enkelt val för “Veckans tips” på CAPRICCIO.

Otello är onekligen ett extremt krävande verk; till det behövs en dirigent som förmår plocka fram den psykologiska tyngden, svärtan och dramatiken för att fånga upp vad Shakespeare, Verdi och hans librettist Arrigo Boito ville ha sagt. Viktigast är att alla element vävs ihop och blir till en övertygande helhet.

Vad det gäller sångarbesättningen behöver man en trio av högsta rang för att de tre huvudrollerna ska bli övertygande. Inte minst i titelpartiet som kanske är tenorrepertoarens mest svårbesatta roll. Det finns en rad inspelningar av verket och det är verkligen svårt att utse den “ultimata”. Det beror helt enkelt på vad lyssnaren är ute efter. Men det finns ändå något speciellt med Mario Del Monacos karaktärisering av titelrollen som nästan är “over the top”. När man lyssnar på Del Monaco som Otello begriper man varför han efter sin död ville begravas i sin Otello-kostym. Det är nästan som om det brinner i högtalarna vid varje ton. Han sjunger med en outtömlig kraft, på liv och död. De dramatiska utbrotten och de mördande höjdtonerna har han som i en liten ask. Man uppfattar knappt rollens enorma vokala svårighetsgrad när man lyssnar på honom.

Mario Del Monaco under inspelningen av Otello

Del Monaco spelade in Otello två gånger på Decca, båda tillsammans med Renata Tebaldi och Aldo Protti, men med olika dirigenter och orkestrar; Alberto Erede  och L’Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia 1955 och med Herbert von Karajan och Wiener Philharmoniker 1961. Båda inspelningarna är fantastiska, men på olika sätt. När det gäller orkesterns insatser är Karajan och Wienarna till större fördel. Personligen föredrar jag ändå inspelningen med Alberto Erede då Mario Del Monacos prestation i den inspelningen är snäppet vassare, öppnare och vildare. Där visar han i ännu högre utsträckning vilket vokalt fenomen han var och vilka makalösa stämband han besatt.

Yehya Alazem

Verdi: Otello
L’Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia
Dirigent: Alberto Erede
Otello: Mario Del Monaco
Desdemona: Renata Tebaldi
Jago: Aldo Protti

CAPRICCIO ger varje vecka ett tips på en riktigt bra inspelning att lyssna på. Det kan vara någon av de berömda inspelningarna, men det kan lika gärna vara en mindre känd inspelning som har hamnat i skuggan och behöver lyftas fram. Vi kommer att rekommendera såväl äldre inspelningar som purfärska tolkningar som har bidragit med något nytt.